Login

Het succes van je app meten

Gepubliceerd: 2014-06-03 12:03:00 | Door freekkanters | 1084x bekeken |

Het succes van je app meten

Ondertussen is het al een behoorlijke tijd geleden dat iedereen een eerste website liet bouwen, zonder te weten waarvoor deze later zou allemaal zou dienen. Een groot deel van de nieuwe website eigenaren wisten nog niet waar een website allemaal voor zou kunnen dienen en zonder enig idee van de commerciële mogelijkheden werden er websites gelanceerd. Door de jaren heen werden er steeds meer mogelijkheden ontwikkeld en daarbij ook de mogelijkheden om het succes te meten. Ondertussen is een online marketingstrategie niet meer weg te denken uit de bedrijfsstrategie.

Mobiele applicaties

Wat jaren geleden gebeurde met de komst van websites gebeurde onlangs met de komst van mobiele applicaties. Echter is er één groot verschil, de kennis die toen opgedaan is kan nu worden meegenomen voor de ontwikkeling van de mobiele applicaties door elke software onwikkelaar. Er zijn ook voor mobiele apps mogelijkheden om het succes te meten. In dit artikel worden een aantal manieren toegelicht om het succes van een app te meten.


Bereik

Net zoals met een website is het ook voor een app belangrijk om gevonden te worden door de doelgroep. Er zijn een aantal manieren om je app onder de aandacht te brengen. Je kan denken aan een website voor je app, een Facebook pagina, een Twitter account, persberichten en online artikelen. Vanaf het moment dat de app gelanceerd is kun je het succes meten door te kijken naar het aantal downloads en het aantal nieuwe gebruikers.


Engagement/Retentie

Het aantal downloads is een goede manier om te meten of de app populair is, maar het is ook belangrijk om te weten of de app daadwerkelijk gebruikt wordt. Daarom is het belangrijk om het gebruik te meten. De metrics om gebruik en interactie te meten zijn het aantal actieve gebruikers en de mate van gebruik. Met deze gegevens kan inzicht gecreëerd worden in de waardering van de app.


Winst

De vraag of er geld te verdienen is met een app is natuurlijk een vraag die vele zich stellen. Voor veel app ontwikkelaars is het doel toch wel om geld te verdienen. Daarom zijn de winst en de ROI belangrijke graadmeters.


Andere metrics

Voor veel apps draait het niet om het commercieel succes, maar is het doel om bedrijfsprocessen te verbeteren. Voordat je gaat beginnen met het meten van je succes moet je altijd een doel voor de app hebben, op deze manier is het mogelijk om je daadwerkelijke succes te meten. Een aantal handige tools om het succes van je app te meten zijn:

  • Google Analytics

  • Flurry

  • App Annie


Deel:

Tags:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Freekkanters


Like deze focus


Naar boven
Feedback