Login

cardio en fitness

Gepubliceerd: 2015-10-27 15:51:40 | Door nick34 | 788x bekeken |

fitness, en cardio

De meeste mensen kiezen eerder voor krachtsport of voor hardlopen. Het is bijna nooit dat mensen cardio en krachttraining combineren. Toch is het een ideale combi. Je zult door krachttraining bijvoorbeeld meer spieren kweken, waardoor je minder snel geblesseerd raakt tijdens het hardlopen. Hardlopen helpt weer om vet te verliezen. Uiteindelijk zie je er dus droger uit.

fitness, cardio

cardio en fitness

Sporten, en voeding

Sporten heeft op lichaam en geest een goede werking. Het helpt je om de dag door te komen, of gewoon om je goed te voelen.

Niet iedereen doet aan sport. Sommigen kunnen zich moeilijk tot sporten zetten. Dat maakt ook helemaal niks uit. Alles wat je doet heeft met beweging te maken. Je zit nooit stil, en als je dan toch stil zit beweeg je nog steeds. Het is altijd makkelijker om op de bank te blijven zitten, dan in beweging te komen. Ik sport dagelijks, maar zelfs ik heb hier last van.

Ook is het wel eens goed om een stap terug te nemen. Je hoeft immers toch niet altijd te sporten? En als je dan toch sport, welke sport zou ik dan beoefenen?

Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Probeer gewoon een sport te zoeken die je op een eigen ritme kan volgen. Na een tijdje kan het sporten zelfs leuk worden, zolang je het maar op je eigen tempo doet,Veel mensen kiezen als sport hardlopen. Dat is niet zo gek.

Het is een goedkope sport, makkelijk te beoefenen, en je kan het doen wanneer je dat wilt.


Je zult het niet zeggen maar toch is hardlopen een van de moeilijkste sporten om te beoefenen. Het moeilijke eraan is de juiste stappen zetten met je voeten. Doe je dat niet, dan gaat het heel snel mis. Probeer daarom er vooral over te praten met iemand die er zeker verstand van heeft. Het is namelijk niet zo makkelijk als het lijkt. De kans op blessures is daarom ook snel aanwezig.

Het juiste tempo bij hardlopen is ook erg belangenrijk. Het is makkelijker om een hartslagmeter te kopen, zodat je op het goede tempo steeds loopt. 

Doe je dat niet zullen je benen het niet lang volhouden. Doordat je te snel loopt, zal er eerder melkzuur aanwezig zijn in je benen. Dat melkzuur gaat zich ophopen, waardoor de kans op blessures groter zal zijn.Probeer daarom ten alle tijden op een zo laag mogelijke tempo te lopen. Helemaal als je een beginnende hardloper bent. 

Iemand die weer begint met hardlopen, maar wel hiervoor heeft hardgelopen, weet het natuurlijk allang dat je op een laag tempo moet beginnen.

Kracht en cardio is daarom ook ideaal om te combineren. Vooral als je best vaak aan het hardlopen bent, is het goed om ook iets aan de spieren te doen. Zo zullen je spieren vaker de klappen opvangen van het hardlopen. Het hardlopen helpt om je overige vet te verbranden, en het krachttraining helpt je met spierontwikkeling.

Als je een atletisch lichaam wilt, is dit een ideale combi. Probeer dit wel te variëren. De ene dag hardlopen en de andere dag krachttraining.

Een probleem met hardlopen is het spierverlies. Drie dagen in de week of vier dagen in de week is genoeg. Ga niet vaker hardlopen. 

Hoe vaker je gaat hardlopen hoe meer spierverlies je zult krijgen.Spierafbraak komt omdat je enorm veel energie verbruikt tijdens het hardlopen.

Eerst zullen je koolhydraten verbrand worden. Als dat op is word je vet verbrand. Daarna krijg spiereiwitafbraak. Om dit te overkomen, zal je extra eiwitten tot je moeten nemen. Dan hoef je niet te denken aan eiwitpoeder, wat overigens wel een optie kan zijn. Het kan uit gewone voeding gehaald worden. Eet bijvoorbeeld meer kwark. In vijfhonderd gram zit al zo'n vijftig gram eiwitten.

Ook in kipfilet of gewoon rood vlees zitten genoeg voedingstoffen voor je spieren. Overigens kan extra creatine ook niet echt kwaad.

Wat is creatine?

Creatine is een lichaamseigen stof. Het zorgt ervoor dat je spieren eerder zullen herstellen nadat je een zware training achter de rug hebt. Ook is het een ideaal middel om meer kracht te krijgen tijdens trainingen. Probeer wel zoveel mogelijk koffie te vermeiden. Dit kan de werking afremmen.

Tot slot

Probeer gewoon je voeding zo goed mogelijk aan te passen op je trainingen. Zeker zeventig procent is voeding de rest is trainen, en zo goed mogelijk slapen. Je hersteld namelijk in je slaap. Toch is het belangenrijkste de voeding. Zonder je voeding niet aan te passen zal je hoogstwaarschijnlijk helemaal niks bereiken. Slechte voeding, zoals slechte koolhydraten, verzadigde vetten, of junkfood te vermijden.


Dit heeft gevolgen op prestaties tijden sporten, op je gezondheid, of op het doel wat je wilt bereiken. Ik moet zelf eerlijk toegeven dat het niet zo makkelijk is als het klinkt. Ik heb zelfs nog wel eens moeite om op mijn voeding te letten. Het is natuurlijk wel van belang dat je ook een beetje geniet van het leven. Af en toe een beetje slecht eten kan echt geen kwaad.






 


Deel:

Tags:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Nick34


Like deze focus


Naar boven
Feedback