Login

Relatiegeschenken als blijvende herrinnering

Gepubliceerd: 2016-06-21 14:36:43 | Door Femke Nijkerk | 354x bekeken |

Iedere zaakvoerder buigt zich vroeg of laat over de vraag wat eigenlijk het nut is van relatiegeschenken. En of ze eigenlijk wel nut hebben? Een recente studie biedt hier een antwoord. En toonde zwart op wit aan dat maar liefst 90 procent van diegenen die ooit een relatiegeschenk kregen zich dit herinnerden en zich daarbij duidelijk het bedrijf waar dit geschenk bij hoorde te herinneren.

Wat en wanneer? Relatiegeschenken bestaan in alle soorten, maten en prijzen. Het spreekt voor zich dat u een belangrijke klant een persoonlijk geschenk aanbiedt en geen standaard bedrukte balpen. Dat neemt niet weg dat u ook in dit geval een aantal spelregels in acht moet nemen, het is immers ook weer niet de bedoeling je klant zich ongemakkelijk te laten voelen. In sommige bedrijven mogen werknemers bijvoorbeeld helemaal geen relatiegeschenken aanvaarden, maar ook daar waar het wel mag wacht u beter met het geven van wat dan ook tot eventuele onderhandelingen helemaal afgerond zijn. Indien u internationaal actief bent, houdt u verder ook best rekening met een aantal culturele verschillen zoals onder meer de betekenis van bepaalde kleuren in verschillende culturen. Relatiegeschenk als reclame De meeste relatiegeschenken worden echter in gros aangeboden in de hoop dat minstens een bepaald percentage van de ontvangers zich ten gepaste tijde uw bedrijf zal herinneren. Het helpt dan natuurlijk wel wanneer uw geschenk zich onderscheidt van de andere. Kies daarom altijd voor een geschenk dat op een of andere manier een link met uw product of activiteit heeft. Bekijk hier leuke relatiegeschenken tips. Wanneer de aard van uw activiteit dit echter iets minder voor de hand liggend maakt, gaat u best voor een aanpak “met een omweg”. Geef uw klanten iets dat hen herinnert aan een activiteit tijdens uw opendeurdag of bedrijfsevent. Of geef hen iets om te gebruiken bij leuke activiteiten die ze zelf organiseren. Wanneer een potentiële klant bijvoorbeeld een hele strandvakantie lang aankijkt tegen een strandbal met uw logo, is de kans groot dat hij uw bedrijf automatisch koppelt aan een algemeen gevoel van welbehagen. Wacht ook niet altijd tot de geijkte momenten om geschenken uit te delen. In de periode kerstmis-nieuwjaar worden de meeste zaakvoerders én klanten zowat bedolven onder de relatiegeschenken, wat het alleen maar moeilijker maakt om uw relatiegeschenk er echt uit te laten springen.  Kortom Kies indien mogelijk voor een origineel relatiegeschenk dat een duidelijke band met uw bedrijf heeft, en biedt het, indien van toepassing, aan op of net voor de tijd van het jaar dat u uw grootste omzet genereert.


Deel:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Femke Nijkerk


Like deze focus


Naar boven
Feedback