Login

5 tips voor het perfecte relatiegeschenk

Gepubliceerd: 2016-11-21 15:08:49 | Door MPaul | 420x bekeken |

Het einde van het jaar is in zicht, wat een goede aanleiding is tot het geven van relatiegeschenken om te laten zien hoe zeer je je relaties waardeert.

Elk jaar is het weer een lastige opgave om originele relatiegeschenken te vinden. Hoe bepaal je welk geschenk je aan wie geeft? Er zit natuurlijk een enorm verschil tussen de soorten geschenken die je kunt geven. In dit artikel kun je een aantal tips lezen over hoe je bepaalt wat een goed relatiegeschenk is.

Tip 1: wat is het doel van het cadeau?

In plaats van dat je op het laatste moment nog snel iets verzint is het van belang dat je een duidelijk doel hebt voor het relatiegeschenk. Wil je bijvoorbeeld je relatie met bestaande klanten verbeteren of ben je juist op zoek naar nieuwe klanten? Als je een duidelijk doel voor ogen hebt is het makkelijker om de keuze voor een bepaald geschenk te maken.

Tip 2: Past het cadeau bij je bedrijf?

Denk goed na over waar je als bedrijf voor staat en wat je dus uit wil stralen naar (potentiële) klanten. Het heeft geen zin om een duurzaam relatiegeschenk te geven als jouw bedrijf zich helemaal niet bezig houdt met duurzaamheid. Op die manier geef je een vertekend beeld van je bedrijf en dat kan allemaal maar schade voor je imago opleveren.

Tip 3: Wat is je budget?

Voordat je gaat zoeken naar het ideale relatiegeschenk is het slim om een budget vast te stellen. Je geeft waarschijnlijk meer uit aan bestaande klanten die je waardeert dan aan potentiële klanten. Houd die splitsing duidelijk aan, want voor je het weet beledig je je bestaande klanten en lijkt het voor je potentiële klanten alsof je ze om wil kopen.

Tip 4: Zorg dat je origineel bent

De bekende geschenken vallen vaak niet meer zo op bij je klant, zoals een usb-stick of een mok. Het spreekt klanten veel meer aan als het relatiegeschenk persoonlijk en origineel is. Dit maakt de kans groter dat de klant zich het relatiegeschenk blijft herinneren. Je bent vaak niet de enige van wie de klant een geschenk krijgt aan het eind van het jaar, doe daarom extra je best. Dit zal qua budget hoger uitvallen, maar een onorigineel geschenk kan gemakkelijk in de prullenbak belanden en dit zal dus uiteindelijk duurder zijn.

Tip 5: Doe het niet omdat het ‘moet’

Geef geen relatiegeschenken weg alleen omdat je het gevoel hebt dat dit verplicht is. Het is een blijk van waardering voor je klanten en je moet ze dit ook gunnen. Als je zomaar iets verstuurt zullen zij dit in de gaten hebben en voelen zij zich juist niet gewaardeerd.


Deel:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







MPaul


Like deze focus


Naar boven
Feedback