Login

Coachen op de werkvloer

Gepubliceerd: 2014-05-15 13:29:32 | Door freekkanters | 829x bekeken |

Coachen op de werkvloer

Wat houdt coachen eigenlijk in? Coachen is een begrip wat steeds vaker voorkomt, zowel op de werkvloer als bij de opvoeding van kinderen. Coachen houdt in dat je een medewerker, collega of een team helpt doelen te verwezenlijken en tegelijkertijd helpt bij persoonlijke ontwikkeling. Een coach brengt geen kennis over, maar probeert te inspireren en te ondersteunen om de ander te helpen leren.

Wanneer kan er gecoacht worden?

Coachen kan in verschillende situaties, dit is afhankelijk van het coachend vermogen van de leidinggevende en de werknemer of leerling moet zich ook open stellen tegenover de coachende houding. Coachen kan bijdragen aan:

  • Het vergoten van zelfvertrouwen en zelfkennis
  • Het aanleren of verder ontwikkelen van vaardigheden
  • Samenwerken
  • Structuur aanbrengen bij nieuwe taken

Wanneer kun je beter niet coachen?

Niet in alle situaties is coachend leidinggeven nuttig. Coaching is alleen zinvol wanneer beide partijen gemotiveerd zijn. Coachen is eigenlijk het ontwikkelen van kwaliteiten, wanneer je bezig bent jezelf te ontwikkelen moet je hier wel gemotiveerd voor zijn. Ook wanneer de leidinggevende zelf geen geduld heeft heeft een coachend leiderschap niet veel nut. Een coach moet engelengeduld hebben om zijn team te helpen bij hun ontwikkeling.

Welke competenties moet je beschikken om te kunnen coachen?

Zelfkennis, visie, gespreksvaardigheden, feedback geven, feedback ontvangen en inlevingsvermogen.

Zelfkennis is nodig, een coach dient zelfvertrouwen te hebben en kent zijn mogelijkheden alsmede zijn beperkingen. Visie is nodig voor een coach omdat je vanuit je eigen visie op coachen en ontwikkelen werkt. Gespreksvaardigheden zijn een vereiste, je moet als coach goed kunnen luisteren, samenvatten maar ook goede vragen kunnen stellen en doorvragen. Door kritische vragen te stellen kan de coach meer uit de leerling naar boven halen. Feedback ontvangen en geven is voor iedere leidinggevende belangrijk, maar specifiek voor een coachende leidinggevende. Je moet gedrag- en denkpatronen signaleren en de werknemer hiermee confronteren. Als laatste in inlevingsvermogen een belangrijke competentie voor de coach. Door je in te leven in de werknemer of in het team weet je hoe je ze moet benaderen.



Deel:

Tags:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Freekkanters


Like deze focus


Naar boven
Feedback