Login

Creatieve manieren om onbeperkt aandacht in de media te krijgen

Gepubliceerd: 2015-01-03 11:43:36 | Door Nickypent | 1305x bekeken |

Creatieve manieren om gratis media-aandacht te krijgen

Creatieve manieren om onbeperkt aandacht in de media te krijgen

Heb je je wel eens afgevraagd waarom sommige mensen vaak in de krant staan? Ook op de radio en op de televisie komen vaak dezelfde ‘deskundigen’ voorbij. Soms zijn dit bijzondere personen die veel weten over een bepaald onderwerp, maar soms zijn het ook heel gewone mensen. Mensen zoals jij. Waarom komen zij wél in de media en jij niet? En hoe kun je ervoor zorgen dat jij voortaan ook in de krant komt? Of op radio? Of de televisie?

Tienduizenden verhalen per dag

Elke dag vullen redacteuren honderden bladen, kranten en tijdschriften met artikelen. Daarnaast zijn er tiendtallen radio- en televisieprogramma’s die ook verhalen nodig hebben om hun luisteraars en kijkers te boeien. Niet alleen landelijk, maar ook regionaal. Dat betekent dat er per dag duizenden verhalen een plekje in de media krijgen. Dat zijn dus tienduizenden verhalen per week en op jaarbasis gaat het helemaal om ongelooflijke aantallen.

Waar halen redacteuren hun ideeën vandaan?

Het is voor redacteuren (dat zijn de programmamakers en de mensen die kranten en tijdschriften maken) een flinke klus om elke keer weer goede en liefst unieke verhalen te vinden. Waar halen zij hun ideeën vandaan?

  • Eigen ideeën
  • Landelijk en wereldnieuws
  • Items van andere media
  • Hot topics en hashtags uit social media
  • Persberichten
  • Verloop van seizoenen en feestdagen
  • Terugblik op eerder nieuws

Eigen ideeën

Redacteuren doen ideeën op in hun directe omgeving. Ze horen wel eens wat op een feestje, in de kroeg of op verjaarsvisite bij de buren.

Inhaken op het nieuws

Als er landelijk of wereldnieuws is, zullen vrijwel alle media daar iets over melden. Elke krant en elk programma doet dat op zijn eigen manier. Er zijn dus voor hetzelfde nieuws veel verschillende invalshoeken en veel verschillende verhalen nodig. Vaak zijn journalisten op zoek naar iemand die bij hun medium past.

Recyclen van ideeën uit andere media

Omdat er elke dag zo vreselijk veel verhalen nodig zijn, gebruiken redacties ook de ideeën van andere media. Als ze ergens anders een interessant verhaal tegenkomen, gebruiken ze dit zelf nog een keer. Soms wordt het nieuws vrijwel letterlijk overgenomen, maar vaak geven de makers er een andere ‘draai’ aan door andere mensen te interviewen of dezelfde mensen te interviewen maar een ander interessant punt uit te lichten.

Hashtags en hot topics uit social media

Social media is een belangrijke ideeënbron voor traditionele media. Populaire hashtags en hot topics worden gebruikt om daar verhalen over te schrijven of programma’s over te maken.

Persberichten

Redacties ontvangen persberichten van bedrijven en mensen die graag met een berichtje in de krant willen. Media-aandacht is tenslotte gratis reclame en via persberichten kun je jezelf of je bedrijf onder de aandacht brengen bij duizenden mensen.

Seizoenen en feestdagen

Sommige nieuwsitems keren regelmatig terug in de media. Rond kerst vind je artikelen over wereldvrede. Met Valentijnsdag schrijft iedereen over liefde. Met oud en nieuw over goede voornemens. In de lente over een nieuw begin. Elk jaar weer, dus je kunt hier rekening mee houden.

Terugblik

Regelmatig komen dezelfde onderwerpen terug in de media. Vaak een maand, een jaar, twee jaar, vijf jaar en tien jaar na belangrijke gebeurtenissen komt dit onderwerp terug in kranten en verschillende programma’s.


Help journalisten verhalen te vinden

Alle artikelen en programma’s brengen geen kale nieuwsfeiten, maar vertellen verhalen van mensen. Alleen de kale feiten vindt niemand interessant. Daarvoor zijn er dus dagelijks duizenden verhalen nodig over allerlei verschillende onderwerpen. Als je zelf media-aandacht wilt, kun je dat het beste doen door journalisten te helpen deze verhalen te vinden.

Iedereen is wel ergens expert in

Natuurlijk heb jij niet overal verstand van en kun jij niet overal boeiend over vertellen, maar je bent vast wel ergens expert in. Misschien verzamel jij postzegels, weet je veel van tuinieren of heb jij je verdiept in sterrenkunde. Zodra jij weet waar jij expert in bent, of waarover je een mooi verhaal over kunt vertellen, kun je jouw verhaal en jouw expertise onder de aandacht van de juiste journalisten brengen.

Je weet nu immers hoe journalisten aan hun nieuws komen. Als je toevallig een verslaggever kent en zo rechtstreeks ideeën voor artikelen of programma’s kunt doorgeven is dat ideaal. Maar meestal moet je wat meer moeite doen om een journalist te helpen.

Schrijf een persbericht

Je kunt bijvoorbeeld een persbericht naar de krant sturen om je nieuws of je goede verhaal aan de media te vertellen. Het is handig om daarbij aan te haken bij het nieuws, dus het nieuws vanuit een interessante invalshoek vertellen. Bedenk wat de lezers van de betreffende krant of de kijkers van een bepaald programma interessant zullen vinden.

E-mail of telefoon kan ook

Een persbericht is een goede methode om dit te doen, maar als je dat moeilijk vindt, kun je ook een korte email naar redacties sturen. In de mail leg je uit:

Met een beetje geluk lukt dit al snel. Een telefoontje met dezelfde informatie werkt vaak ook. Houd het wel kort. Journalisten hebben het druk.

Soms moet je vaker proberen

Redacties zullen jouw ‘nieuws’ lang niet altijd opnemen. Je zult dus ook wel eens ‘nee’ te horen krijgen. Vat dit niet persoonlijk op en laat de moed niet zakken. Hoe vaker je dit oefent en hoe beter je nadenkt over wat er voor een bepaald programma of krant interessant is, hoe vaker je media-aandacht krijgt. 

Sneeuwbaleffect

Als je eenmaal een keer in de krant hebt gestaan of in een programma bent geweest is de kans bovendien groot dat andere media je zelf benaderen voor een verhaal. Redacties nemen immers interessante onderwerpen van elkaar over. Dat is het sneeuwbaleffect van gratis publiciteit.


Deel:

Tags:

Focus gerelateerde producten


Basisboek journalistiek schrijven

Basisboek journalistiek schrijven kopen

Als je schrijft als een journalist zal je bericht sneller opgenomen worden door een redactie.

Bestellen
Journalistiek schrijven voor krant en vakblad

Journalistiek schrijven voor krant en vakblad kopen

Met kranten en vakbladen kun je heel veel mensen bereiken.

Bestellen

Reacties


Sonja | 2015-02-13 13:58:48

Tof verhaal en leuk perspectief, vanuit die hoek had ik het met onze startup nog niet bekeken! tnx

Nicky Corts (van Nickypent.nl) | 2015-02-13 14:22:42

Dank je Sonja en veel succes!

Geef reactie







Nickypent

Nickypent

Ik ben een bloggende bio-boerin uit Havelte. Op de website www.nickypent.nl schrijf ik artikelen over gratis publiciteit. Ik ben ook beschikbaar voor lezingen over dit onderwerp.


Like deze focus


Naar boven
Feedback