Login

Superfood Chiazaad

Gepubliceerd: 2013-12-18 16:05:02 | Door jeanpaul | 1104x bekeken |

Chiazaad Superfood!

Superfood Chiazaad

Chiazaad valt onder de categorie 'superfood', dit zijn producten die een buitengewone hoeveelheid gezonde voedingstoffen bevatten. Of je nu wilt afvallen, sport prestaties wilt verbeteren of nog gezonder wilt worden; Chia zaden zijn het beste wat je je lichaam kunt geven, elke serieuze sporter zou Chia zaad in zijn dagelijkse voeding moeten opnemen.

Waarom moet je Chiazaadjes eten?

Door sportvoedingweb.nl

Een eetlepel Chiazaad bevat:

  • 2x zoveel eiwitten dan welke graansoort dan ook;
  • 3x zoveel antioxidanten dan 100 gram blauwe bessen;
  • 5x zoveel calcium dan een glas melk;
  • 2x zoveel kalium* dan een banaan;
  • 3x zoveel ijzer dan in spinazie.
* Kalium is nodig voor een goede werking van de spieren en het zenuwstelsel.

Daarnaast zit Chiazaad boordevol met Omega 3 en 6, dit zijn essentiële vetzuren. Daarnaast bevat het ook Borium; een essentieel mineraal dat helpt bij het overdragen van Calcium aan de botten.
 

Chiazaad voeding voor hardlopers

Chiazaad werd eeuwenlang gegeten door Maya’s, Azteken en de Inca’s. Chia is een zeer krachtigesuperfood. 'Chia' betekent zelfs letterlijk 'kracht' in de oude Maya taal. Het werd gezien als 'lopers voedsel' omdat de boodschappers een hele dag konden rennen dankzij de energie die geleverd werd door de Chiazaad.
 

Chia zaden zijn afkomstig van de ‘Salvia Hispanica’, een plant die behoort tot de Muntfamilie. De zaadjes zijn rijk aan omega-3-vetzuren, en kunnen voor heel wat verschillende doeleinden gebruikt worden in de keuken.  
 

Chiazaad is goed te gebruiken tijdens afvallen omdat het de trek in zoetigheid vermindert en de pieken in het bloedsuiker vermindert.

Chia zaad zit boordevol Omega 3 vetzuren

Geen enkele plantaardige bron bevat zoveel Omega 3 vetzuren als het Chia zaad. De omega 3 vetzuren zijn de zogenaamde ‘goede’ vetten waar niet zo makkelijk aan te komen is in een westerse levenstijl en zitten in bijvoorbeeld vis. Omega 3 vetzuren zijn de grootste bron van DHA (Docosahexaenoc Acid). Het interessante hieraan is dat de hersen-celmembranen voor het grootste gedeelte bestaan uit deze vetzuren. Hierop zijn dan ook de conclusies gebaseerd dat Omega vetzuren (EFA’S) de cognitieve functies verbeteren, zoals een beter vermogen tot concentratie, een beter geheugen, etc.  

Voeding voor een slanke lijn

Chia zaden zijn het perfecte voedsel als je wilt afvallen. Een Chia zaadje absorbeert namelijk tot 9 keer zijn gewicht aan water. En vanwege het makkelijke gebruik en de enorme hoeveelheden vezels doet Chia je een vol en verzadigd gevoel geven. 100 gram Chia zaden bevat slechts 137 calorieën terwijl het maar liefst 4 gram aan proteïnen oplevert en 11 gram aan vezels.  

Chia zaad is ook erg goed voor de gezondheid van je darmen. Door de zeer hoge hoeveelheid vezels in Chia zaad worden je ingewanden en darmen zeer goed gereinigd. De gelei-achtige structuur van opgelost chia zaad legt ook een beschermend laagje in de darmen aan.  
 

Door de aanwezige vezels, maar ook door de algehele structuur, wordt Chiazaad zeer langzaam verteerd en opgenomen, het hormoon insuline wordt dan geleidelijker afgegeven waardoor de bloedsuikerspiegel veel minder pieken en dalen laat zien. Veel minder last van hongeraanvallen dus.

 

Ook helpen de Omega 3 vetzuren bij het verbranden van vet. Voor diabetici kan Chiazaad een belangrijke voedingsmiddel zijn. Chiazaad helpt heel goed bij het reguleren van het hormoon insuline en daardoor ook van de bloedsuikerspiegel. De twee belangrijkste problemen van diabetici.  

Chiazaad vertraagt de opname van complexe koolhydraten

Doordat Chia zoveel water absorbeert zorgt het er ook voor dat het de opname van koolhydraten vertraagd. Dit houdt in dat de omzetting in het lichaam van koolhydraten naar suikers. Dit resulteert in minder pieken in de bloedsuiker niveau’s en minder trek in zoetigheid. Met stabiele bloedsuiker niveau’s heb je minder dat honger gevoel en een hoger energie niveau. Je wint dus op 2 manieren.  

Sterke botten en tanden met Chiazaad.

Doordat de kwaliteit van melk als Calcium leverancier sterk ter discussie staat vanwege vele wetenschappelijk artikelen, is Chiazaad een zeer goed alternatief. Chia is niet alleen rijk aan Calcium, maar ook rijk aan het mineraal Borium. Borium versterkt de opname van Calcium door het lichaam. De Calcium die afkomstig is uit zaden is veel fijner van textuur (en beter opneembaar door het menselijk lichaam!) dan de Calcium uit zuivel. Ook zijn er geen sporen van antibiotica, hormonen etc. bij een plantaardige bron van Calcium.  

Het perfecte voedsel om je slank, energiek en gezond te houden

Chiazaad bestaat voor maarliefst 23% aan proteïnen.Verder is Chiazaad rijk aan Magnesium, Vezels, Calcium, IJzer (3x meer dan spinazie!) en Anti-Oxidanten.

Chiazaad bevat veel proteïnen en is dus bijzonder geschikt voor sporters die hun prestaties willen verbeteren. Ook voor mensen met een allergie voor andere bronnen van proteïnen kan Chiazaad een uitkomst zijn!  
 

6x meer calcium dan melk, noodzakelijk voor groei en behoud van botweefsel.  
 

15x meer magnesium dan broccoli, dit kalmeert het zenuwstelsel, dus anti stress! Daarnaast is het nodig om Calcium tot botten en tanden te binden.  
 

3x meer ijzer dan spinazie, ijzer zorgt voor transport van zuurstof in het bloed naar de weefsels in je lichaam.  
 

50% meer foliumzuur dan asperges, foliumzuur speelt een belangrijke rol bij celdelingen. Belangrijk voor kinderen, tijdens zwangerschap en sporters.
 

LET OP - Als je bloedverdunners gebruikt, zwanger bent of borstvoeding geeft kun je beter geen Chia zaad gebruiken!

Hoe moet je ze gebruiken?

Het is natuurlijk fijn om te weten hoe krachtig de voedingstoffen in Chia zaad zijn, maar de echte vraag is: hoe pas ik de Chiazaad toe in mijn dagelijkse voeding?   

Gelukkig is het antwoord hierop heel simpel. Chia zaden hebben een neutrale smaak, waardoor deze gemakkelijk aan allerlei soorten dranken en maaltijden kunnen worden toegevoegd. Zo ben je met een eetlepel Chia zaad super gezond bezig, zonder dat de smaak van je favoriete maaltijd verandert. Chia zaad is erg veelzijdig, je kunt het toegevoegen aan jam, yoghurt, soep, brood, rijst, of aan zo'n heerlijke smoothie.  

Chia zaden in vers sap of een smoothie

Je kunt de Chia zaden toevoegen aan een glas versgeperste sinaasappelsap of een zelfgemaakte smoothie. Je kunt het beste de zaden een minuut of twee laten weken zodat deze het vocht kunnen opnemen. Wanneer je de zaden langer laat weken, zal er een gelei ontstaan die je met een lepel kunt eten. De Chia zaden smaken in dit geval naar de sap waarin je het hebt gestrooid.  

Chia zaden in salades en yoghurt

Daarnaast kun je er ook voor kiezen de Chiazaad aan je maaltijden toe te voegen. Het is een lekker knapperige toevoeging aan salades en in yoghurt, maar kan ook heel lekker zijn in een soep of saus. We laten de creativiteit aan jou over.

Chia zaden; lekker simpel en toch heel krachtig!   
 

Bekijk hier Chiazaad van het topmerk Naturya


Deel:

Tags:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







jeanpaul

Jeanpaul


Like deze focus


Naar boven
Feedback