Login

Productfoto’s voor je webshop - tips en trucs

Gepubliceerd: 2013-10-25 15:05:23 | Door Pieter ten Cate | 1827x bekeken |

Productfoto’s voor je webshop - tips en trucs

Webshops zijn helemaal hot. Zowel bestaande bedrijven als ook nieuwe spelers wagen zich massaal aan de online verkopen om een deel van de figuurlijke taart te bemachtigen. In deze reeks die ik de aankomende weken ga publiceren ga ik verder in op het opzetten van een unieke en potentieel winstgevende webshop. In dit artikel besteed ik aandacht aan het verzorgen van de foto’s voor je webshop.

Een webshop is meer dan een catalogus

Een webshop opzetten is meer dan alleen het klaarzetten van het frame met hierin de producten die je wilt verkopen. Naast het optimaliseren en uniek maken van de teksten in je webshop, zijn er diverse aspecten waar je aandacht aan moet besteden bij het opzetten van een webshop.

Één van die aspecten is de presentatie van je producten binnen de webshop. Daar waar veel van je bezoekers en klanten erg gericht zijn op visuele impulsen is het erg belangrijk om dit goed te verzorgen in de webshop.

Daarnaast biedt het verzorgen van unieke en kwalitatief goede afbeeldingen van je producten onderscheidende elementen die je webshop eruit laten springen. Gezien het feit dat de bezoekers niet zoals in een normale winkel de producten kunnen vasthouden, is het van groot belang om de klant de informatie te bieden die deze nodig heeft om tot een aankoop over te gaan.

Tips voor het maken van goede productfoto’s

Omdat het verzorgen van fotomateriaal nogal wat werk met zich mee kan brengen, is het handig om alvast al vast de onderstaande tips door te nemen voordat je aan de slag gaat.

Gebruik een template

Vaak stelt de leverancier van de producten die je verkoopt productfoto’s beschikbaar die je kunt gebruiken bij het vullen van je webshop. Ook is het vaak niet heel lastig om additionele of andere afbeeldingen te vinden via Google images.

Wanneer je bestaande foto’s gaat gebruiken moet je er echter wel zeker van zijn dat er geen auteurs rechten worden geschaad. Onrechtmatig gebruik van afbeeldingen van een ander is strafbaar, en er staan hoge boetes op.

Wanneer je alle productfoto’s voor je webshop hebt verzameld dien je ze allemaal in dezelfde grote te maken, met een constante look en feel.

Kleine bestandsgroottes

Het is vaak verleidelijk om foto’s te gebruiken in een webshop voor het maximale detail. Het is echter belangrijk dat er gezocht word naar een mooie verhouding tussen scherpte en de grote van de foto bestanden.

Hoewel er geen optimale grootte is, is het belangrijk om hiermee rekening te houden. Gebruik bijvoorbeeld het bestandstype .jpg om de afbeelding groottes te optimaliseren.

Met deze tips kun je je voordeel doen wanneer je aan de slag gaat met de productfoto’s van je webshop. Zo krijgt je webshop een professionele uitstraling en zijn bezoekers sneller geneigd om jouw producten te kopen.

Overzichtelijk en duidelijke afbeeldingen

Wanneer je veel producten hebt in een webshop is het belangrijk om de overzichtelijkheid te behouden. Het is bewezen dat een witte of lichte kleur de ideale achtergrond is om het overzicht te behouden. Door de afbeeldingen licht, overzichtelijk en duidelijk te houden, kunnen de bezoekers op een rustige en vertrouwde manier zoeken naar het gewenste product.

Wees onderscheidend en origineel

Wanneer je productfoto’s opvallen, kun je je onderscheiden van andere aanbieders en webwinkels. Ga daarom eens op zoek naar een originele indeling van je foto’s of een originele verwerking van het logo van de webshop in de foto’s.

Je eigen productfoto’s maken is wellicht veel werk. Maar het is de ideale manier waarop je gemakkelijk onderscheidende foto’s kunt maken voor je webshop. Enige kennis van fotografie en Photoshop is wel aan te raden wanneer je je eigen productfoto’s gaat maken.

Meerdere foto’s per product

Om je bezoekers te overtuigen om de producten in je webshop te kopen is het belangrijk om voldoende afbeeldingen van je producten te tonen. Bij sommige producten is het belangrijker dan bij anderen om meerdere foto’s te tonen. Overweeg het gebruiken van detailfoto’s om verschillende aspecten van het product te belichten.

Houdt rekening met resizen

Wanneer je gebruik maakt van opensource webshop software zoals Opencart, zijn er diverse elementen vast uitgewerkt. Hierbij is het vaak zo dat de productafbeeldingen in allerlei formaten terugkomen binnen de webshop. Om deze reden is het belangrijk om rekening te houden met de grootte en leesbaarheid van de productfoto’s.

Wanneer je een logo of bepaalde tekst gebruikt in de afbeeldingen van je webshop, wil je uiteraard dat het leesbaar blijft op alle groottes.


Deel:

Focus gerelateerde producten


Webhelden

Webhelden kopen

Sinds de opkomst van de Nederlandse e-commerce is er veel veranderd in de sector. Hij groeit nog steeds, maar minder hard. Dagelijks komen er nieuwe webshops bij, maar recentelijk bleek dat een op...

Bestellen
Hoe Start Ik Een Webshop?

Hoe Start Ik Een Webshop? kopen

Webshops schieten als paddenstoelen uit de grond, ze zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Een grote groep startende webshopeigenaren doet dit naast het huidige werk of juist als part

Bestellen

Reacties


c | 2014-03-13 22:28:54

c

Geef reactie







Pieter ten Cate

Pieter ten Cate

Met een brede interesse en focus op Internet en leuke weetjes, ben ik actief op Foogli als schrijver van diverse focussen. Uiteraard ook in 2015!


Like deze focus


Naar boven
Feedback