Login

3 stappen voor het creëren van je personal brand

Gepubliceerd: 2013-09-09 20:16:57 | Door Pieter ten Cate | 1758x bekeken |

3 stappen voor het creëren van je personal brand

Jezelf goed verkopen op het internet wordt steeds belangrijker

Bepaal waar je voor staat, creëer je personal brand en zorg ervoor dat je het promoot. Het maken en uitdragen van een personal brand zorgt ervoor dat iedereen inzicht heeft in jouw kwaliteiten en kan bepalend zijn voor het verloop van je carrière of eigen onderneming. Bij het Amerikaanse fenomeen personal branding draait het allemaal om het promoten van jezelf als een merk, en het naar voren brengen van je unieke en onderscheidende kwaliteiten.

Personal branding, een bepalende factor

3 stappen voor het creëren van je personal brand

Binnen het bedrijfsleven en de vacature markt word er steeds meer gebruik gemaakt van het internet. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar en het kiezen van een geschikte partner of werknemer.

De indruk die iemand van je krijgt via internet heeft dus enorme invloed op je succes in de zakelijke wereld.

Het opzetten en onderhouden van een persoonlijke website in combinatie met goed verzorgde social media accounts zoals Facebook of LinkedIn, geeft geïnteresseerden een indruk waar je voor staat en wat je precies voor hen kunt betekenen. Hierdoor is het gemakkelijker dan ooit om je te onderscheiden van je concurrentie.

Daarnaast biedt je personal brand de mogelijkheid om je naam te verbinden, met de diverse diensten en producten binnen de industrie waar je werkzaam bent.

Zo zorg je ervoor dat mensen je gemakkelijk online kunnen vinden, en inzicht hebben in hetgeen waar ze jou of je bedrijf voor kunnen inschakelen.

Wat is een personal brand?

Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Door online een informatieve en overzichtelijke bron van informatie te presenteren, zijn mensen in staat om via internet, inzicht te krijgen in jou en de diensten of producten die je levert.

Tevens kun je met jou personal brand de zichtbaarheid van je organisatie verbeteren, en mogelijk leuke leads genereren. Door het verbreden van de zichtbaarheid van het bedrijf waar je mee verbonden bent of de producten die je verkoopt, verlaag je de drempel voor benadering om zaken te doen.

Hieronder vindt je drie stappen voor het ontwikkelen van jouw personal brand.

1. Bepaal wat jou bijzonder maakt

Bedenk waar jij voor staat en wat een goede omschrijving is van jouw persoon in de vorm van een tagline. Of het nou "Expert in online bankieren en transacties" of "Multimedia marketing specialist" is, het is belangrijk je sterke punten op een rij te zetten en goed je vaardigheden in kaart te brengen.

Zodra je dit gedaan hebt is het belangrijk om rekening te houden met de volgende kernwaarden:

  • Authenticiteit. Je merk staat of valt met vertrouwen, dus je moet in staat zijn om de uitingen van je personal brand waar te maken. Wees daarom jezelf.
  • Focus. Bedenk wat jij voor anderen kunt betekenen. Richt je bij de omschrijving van je personal brand tot de klanten of personen die wilt bereiken.
  • Differentiatie. Wat maakt jou bijzonder? Wat heb je te bieden dat zeldzaam en waardevol is?

2 . Verdien je personal brand

Je moet kunnen leveren wat je beloofd in de omschrijving van jou en je diensten. Een aantal tips hiervoor zijn:

  • Focus op de dingen waar je goed in bent en zorg ervoor dat je hier nog beter in word. Zorg ervoor dat je zo goed bent, dat men simpelweg niet meer om je heen kan. Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in je vakgebied, en zie het als een dagelijkse oefening.
  • Zorg dat je werk gezien wordt. Dit betekend niet dat je het van de daken moet gaan schreeuwen, maar simpelweg dat je de focus legt op zichtbare resultaten en deze zorgvuldig presenteert.
  • Wees consistent en bedenk dat elke actie die je onderneemt, je merk kan versterken of schenden. Zorg er voor dat je producten en diensten voldoen aan jouw persoonlijke kwaliteitseisen.

3 . Werk aan je personal brand

Hoe werk je aan het vergroten en verstevigen van het totaalplaatje van je personal brand?

  • Wees aanwezig op het internet. Of het nu door middel van social media profielen of een persoonlijke website gaat, zorg ervoor dat mensen je goed kunnen vinden.
  • Blijf consistent en zorg ervoor dat alle sociale kanalen dezelfde toon en profielfoto gebruiken. Zo bouw je een herkenbaar en vertrouwd merk op die mensen bijblijft.
  • Wees behulpzaam en maak gebruik van social media om nuttige informatie te delen. Daar waar je berichten over plaatst, dient te versterken waar je voor staat, zonder overduidelijke zelfpromotie.

Je personal brand is niets minder dan je (online) reputatie, de geheugensteun die mensen gebruiken als ze aan je denken. Definieer het goed, werk er hard aan en promoot jezelf op een smaakvolle manier.

De investeringen die je doet in jou personal brand kunnen zich uitbetalen in veel opzichten en situaties.


Deel:

Tags:

Focus gerelateerde producten


Opmerkelijke ik

Opmerkelijke ik kopen

Personal branding is een Amerikaanse manier om jezelf te profileren en te verkopen door zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je loopbaan, en je professionele doen en laten.

Bestellen
Personal Brand.nl

Personal Brand.nl kopen

Wat zien mensen als ze je naam googelen? Niets? Dronken aan de bar? Of kom je naar voren als een sterk merk met unieke kwaliteiten, passies en persoonlijkheid?

Bestellen
Social Networking for Career Success

Social Networking for Career Success kopen

A must for the modern professional, this title offers social networking strategies for career seekers-expert Miriam Salpeter discusses how to leverage social networking.

Bestellen
De Z(Z)P'Er Als Merk

De Z(Z)P'Er Als Merk kopen

Je digitale identiteit wordt steeds belangrijker. Vooral voor zzp'ers biedt internet vele kansen om je te onderscheiden en jezelf als personal brand te positioneren.

Bestellen
Personal branding in turbulente tijden

Personal branding in turbulente tijden kopen

Personal branding is een diepgaande en creatieve aanpak om jezelf en je bedrijf op een authentieke manier te presenteren en bij de ander een beeld op te roepen dat aansluit bij je...

Bestellen

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Pieter ten Cate

Pieter ten Cate

Met een brede interesse en focus op Internet en leuke weetjes, ben ik actief op Foogli als schrijver van diverse focussen. Uiteraard ook in 2015!


Like deze focus


Naar boven
Feedback