Login

Melk het witte gevaar

Gepubliceerd: 2013-11-08 20:08:05 | Door Gerrit | 2427x bekeken |

Melk het witte gevaar

Zeventig procent van de wereldbevolking en 10% van de Europeanen is lactose (melksuiker) intolerant. Ze missen het enzym lactase waardoor ze lactose niet kunnen verteren. De mens heeft lactase bij de geboorte beschikbaar, maar bij 70% van de wereldbevolking (veel Aziaten, Afrikanen en Zuid-Amerikanen) verdwijnt deze lactase tijdens het opgroeien.

Voor de 90% Europeanen die wel melk(suiker) kunnen verteren is melk af te raden en toch blijft de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO), als promotie- , branche- en lobbyorganisatie van zuivelproducten, dit witte gevaar aanprijzen.

Melk en zuivelproducten verhogen de kans op ziektes


Wat is melk?

Melk is een vloeistof (een emulsie van vetdruppels in water) die wordt geproduceerd door vrouwelijke zoogdieren die net een nakomeling hebben gebaard en als voedsel dient voor die nakomeling. De melk die mensen produceren heet moedermelk. Voor de productie van melk voor de voedingsindustrie wordt meestal koemelk gebruikt.

Koemelk voor mensen

In melk zitten wei-eiwitten en caseïne eiwitten nodig voor het menselijk lichaam.  Zonder caseïne zouden calcium en fosfaat samenklonteren tot een onoplosbaar complex. Mensenmelk (moedermelk) bevat 60% wei en 40% caseïne. Koemelk bevat slechts 20% wei en 80% caseïne. Het menselijk lichaam is niet gemaakt voor zoveel caseïne.

Melk bevat 3x zoveel eiwitten als moedermelk wat verzuring van ons lichaamsvocht tot gevolg heeft. Door deze verzuring onttrekt ons lichaam calcium uit de botten om deze lichaamsvloeistof minder zuur te maken. We krijgen dus door melk een tekort aan calcium in ons lichaam..

Moedermelk is voor baby’s, koemelk voor kalfjes.

Ziektes ten gevolge van de inname van melk zijn o.a.


  • Prostaatkanker en eierstokkanker
  • Parkinson
  • Ongezonde darmen
  • Botontkalking  (osteoporose)
Uit een wetenschappelijke studie bleek dat vrouwen die 2 of meer glazen per dag dronken 45% meer kans hadden op heupfracturen dan vrouwen die minder dan 1 glas per week dronken.

Melk het witte gevaar

Voorbeelden van calciumrijk voedsel als vervanger van melk


  • Vis: vooral maatjesharing (78 mg calcium per 100g) en zeebrasem (141 mg per 100g)
  • Groenten: broccoli (100 mg calcium per 100g), Chinese kool, spinazie, rammenas, postelein en radijsjes zelfs 125mg per 100g) Gemiddeld zitten de andere groenten op 20 tot 30mg calcium per 100g.
  • Fruit: abrikoos (90mg calcium per 100g), appel (50mg per 100g), dadels (70mg per 100g), kiwi 38mg per 100g) en pruimen (45mg per 100g)

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium is voor volwassenen:
van 19 – 50 jaar: 800 – 1000 mg en voor volwassenen
ouder dan 50 jaar: 900 – 1100 mg.

Daarnaast bevordert silicium (=kiezelzuur) de actieve botgroei. Silicium zit in rijst, volkoren producten en het heermoes of paardenstaart kruid. Vitamine D zorgt ervoor dat calcium uit de voeding via de dunne darm in het lichaam opgenomen wordt.

Al in 1928 schreef  Erich Wichman in zijn boek ‘ Het witte gevaar ‘ - ‘Bij den uier behoort de luier’


Deel:

Focus gerelateerde producten


Koken zonder melk of eieren

Koken zonder melk of eieren kopen

Lekkere en leuke gerechten zonder gebruik te maken van melk?

Bestellen
Gol Raw Vit C Probiotica - 60 Capsules

Gol Raw Vit C Probiotica - 60 Capsules kopen

Soms lukt gevarieerd & gezond eten even iets minder goed, doordat je bijvoorbeeld erg drukt bent. Garden of Life RAW Vitamine C kan dan een goede aanvulling zijn.

Bestellen
The Killing 1 t/m 3 Box

The Killing 1 t/m 3 Box kopen

Alle seizoenen van de Scandinavische hitserie 'The Killing' (Forbrydelsen) verzameld in 1 box.

Bestellen
Samsung CP1395EST Combi-Magnetron

Samsung CP1395EST Combi-Magnetron kopen

Een cadeau dat vele wensen vervult! Bij aankoop van een Samsung magnetron ontvang je een Douglas giftcard cadeau t.w.v € 25. Wees er snel bij, want deze actie slechts geldig t/m 31 december 2013.

Bestellen

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Gerrit

Gerrit

Met een brede interesse en focus op voeding en leuke weetjes, ben ik actief op Foogli als schrijver van diverse focussen.


Like deze focus


Naar boven
Feedback