Login

Zien zonder bril? Bates Deel 2

Gepubliceerd: 2014-02-03 22:33:57 | Door Gerrit | 1396x bekeken |

De gaatjesbril of rasterbril als hulpmiddel om van je bril af te komen

Zien zonder bril? Bates Deel 2

Met behulp van een gaatjesbril kun je of je nu bijziend of verziend bent veel scherper zien. Gaatjesbrillen laten alleen de stralen door die recht naar binnen vallen, de rest niet. Het resultaat is een perfect scherp beeld op het netvlies. Je kunt deze bril gebruiken als overgangsbril, omdat ze op elke afstand buikbaar zijn. Vooral voor lezen, computergebruik en TV kijken zijn ze geschikt. ABSOLUUT NIET GESCHIKT TIJDENS HET AUTORIJDEN. Gaatjesbrillen te bestellen op: www.natuurlijkzien.com

Batesmethode

Bates had ervaring dat het toepassen van de juiste “zie-gewoontes” je zicht altijd verbeterde zowel voor bijziende als verziende patiënten.

Deze zie-gewoontes zijn:

Ontspannen

Ontspannen zien is zien zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. Inspanning verslechtert je zicht. De spieren van het oog reageren normaliter zonder inspanning op de seintjes van de hersenen. Zodra je je gaat inspannen wordt het zicht wazig.

Verspringen

Om goed te zien moeten je ogen doorlopend bewegen. Om makkelijk te bewegen heb je soepele oogspieren nodig. Je spieren worden soepel als je ze veel gebruikt. Je gebruikt ze bewust als je je ogen van boven naar beneden of van rechts naar links beweegt. Beweeg je hoofd mee in de richting waarin je kijkt.

Ademen

Onze ogen hebben behoefte aan grote hoeveelheden zuurstof. Door de concentratie van cellen gebruikt het netvlies relatief gezien de meeste zuurstof van het hele lichaam. Ademhalen zorgt voor zuurstofrijk bloed en voor de toevoer van zuurstof naar de ogen, de hersenen en de spieren. Goed ademen is belangrijk voor goed zien. Goed ademen is ontspannen ademen, bij voorkeur buikademhaling.

Concentreer je op je maagstreek. Bij inademen zet je buik iets uit en bij uitademen veert je buik weer terug. Je gebruikt dan je middenrif. 

Knipperen

Knipperen is een goede oefening om beter te zien. Als je knippert pompt je ooglid traanvocht vanuit je traanklieren naar je ogen. Het vocht verspreid zich over je hoornvlies. Iedere keer als je knippert komt er een vetachtige vloeistof over je oogbol heen. Door deze vloeistof blijft je oogbol vochtig en in goede conditie en dit beschermt je ogen tegen stofjes in de lucht. Normaal knipper je zo’n 20 keer per minuut. Achter de computer knipper je 5 keer en gamers knipperen nog maar 2 x per minuut. Heb je regelmatig last van droge ogen dan knipper je te weinig. Ook als je wazig ziet knipper je te weinig met je ogen.

  Dit zijn de vier zie-gewoontes om opnieuw aan te leren. Flink oefenen en het je eigen maken, net zo lang totdat het weer onbewuste gewoontes zijn.

Deze zie-gewoontes zijn eigenlijk heel eenvoudig. Je beweegt wat meer, laat je ogen niet meer stilstaan, je kijkt lekker ontspannen om je heen, ademt dieper en knippert iets vaker met je ogen dan je gewent bent.


Deel:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Gerrit

Gerrit

Met een brede interesse en focus op voeding en leuke weetjes, ben ik actief op Foogli als schrijver van diverse focussen.


Like deze focus


Naar boven
Feedback