Login

Is het mogelijk om elke nacht lekker te slapen?

Gepubliceerd: 2014-09-18 11:26:03 | Door freekkanters | 914x bekeken |

Voor veel mensen is het de normaalste zaak van de wereld om elke nacht lekker in slaap te vallen en pas weer wakker te worden van de wekker. Voor anderen is dit slechts een droom! Er zijn veel mensen die niet lekker in slaap kunnen vallen of door kunnen slapen. Dit hoeft niet altijd een slaapprobleem te zijn, in de tijd van tegenwoordig leven we in een snelle maatschappij waar soms niet genoeg tijd is om te ontspannen. Een ontspannen slaapkamer en een vast slaapritme kunnen je helpen om goed te slapen.

Slaapkamer

Een slaapkamer moet aan een aantal voorwaarden voldoen om ervoor te zorgen dat jij een goede nachtrust hebt. Hier worden een aantal tips beschreven:

  • Zorg voor een donkere slaapkamer. Wanneer je een lastige slaper bent is het belangrijk om al het licht uit je slaapkamer te verduisteren. Zelf het licht van je radiowakker of een lamp van buitenaf kan ervoor zorgen dat jij niet goed in slaap valt. Zorg dus voor een donkere slaapkamer.

  • Zorg ervoor dat je slaapkamer vrij is van straling. Producten die straling uitstralen zijn bijvoorbeeld mobiele telefoons, laptops, tablets en alles wat via het wifi-netwerk gaat en wat op stroom werkt.

  • De ideale temperatuur voor een slaapkamer is tussen de 15 en 18 graden. Een koele en frisse kamer is dus beter om in te slapen, zet nooit de verwarming in je slaapkamer aan en laat het liefst het raam een beetje open voor frisse lucht.

  • Vanaf het moment dat je je slaapkamer instapt is het beter om gedempt licht te hebben. Hoe minder licht, hoe beter je lichaam zich kan voorbereiden op het slapen gaan.

  • Gebruik je slaapkamer alleen om in te slapen. Je slaapkamer moet geen werkkamer zijn waar je televisie kijkt, op je computer gaat werken of waar je nog even de laatste documenten voor je werk door gaat lezen. Zorg ervoor dat je de slaapkamer alleen gebruikt om in te slapen.

  • Een goed matras kan je ook helpen om lekker te kunnen slapen. Een doorgelegen matras ligt niet comfortabel. Zorg naast een goed matras ook voor een fijn en passend dekbed en een lekker hoofdkussen wat de juiste ondersteuning biedt.


Wat kun je overdag doen om beter te slapen?

Overdag kun je ook een aantal dingen doen ‘s nachts beter te kunnen slapen. Hier worden een aantal tips beschreven:

  • Zorg voor voldoende lichamelijke beweging. Iedereen weet dat 30 minuten bewegen goed is voor je lichaam. Wanneer je echter iets meer beweegt overdag zul je misschien wel beter kunnen slapen. Lichamelijke inspanning zorgt ervoor dat je eerder moe wordt.

  • Voldoende daglicht zorgt ervoor dat je lichaam je biologische klok beter af kan stellen.

  • Roken is een slechte gewoonte, maar ook voor je slaapritme kan het een storende factor zijn. Probeer dus te stoppen met roken wanneer je niet goed kunt slapen.

  • Hetzelfde geldt voor alcohol. Alcohol kan ervoor zorgen dat je makkelijk in slaap valt, maar je kunt dan vaak niet doorslapen.

  • Probeer overdag te ontspannen, vooral ‘s avonds. Je kan hier ontspanningsoefeningen voor doen. Let hierbij ook goed op je ademhaling.


Kun je nog steeds niet slapen?

Wanneer je nog steeds niet goed kunt slapen na deze tips is het belangrijk om in kaart te brengen waarom je niet goed kunt slapen. Houd een dagboek bij waarin je schrijft wanneer je wel en wanneer je niet lekker kunt slapen. Wanneer je merkt dat er geen verbetering in zit kun je naar de huisarts gaan en je slaapdagboek bespreken om zo te kijken of er verdere acties ondernomen moeten worden.



Deel:

Tags:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Freekkanters


Like deze focus


Naar boven
Feedback