Login

Tips om beter te slapen

Gepubliceerd: 2014-06-04 13:25:23 | Door freekkanters | 810x bekeken |

Tips om beter te slapen

Het is niet voor iedereen weggelegd om elke nacht lekker te slapen. Sommige mensen dromen ervan om goed te kunnen slapen, anderen vallen zodra ze hun bed zien meteen in slaap. Per persoon is dit verschillend en daarom is het ook lastig om tips te beschrijven die voor iedereen zullen helpen. Echter zijn onderstaande tips wel gebaseerd op de lichaamsklok.

Ritme

Het is belangrijk om een ritme te hebben. Voor mensen die in ploegendienst werken is dit wellicht wat lastiger, maar als je een vast ritme hebt is het belangrijk om elke dag rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen en ook weer rond hetzelfde tijdstip weer op te staan. Probeer je hier aan te houden, maar je hoeft niet te overdrijven. Wanneer je niet moe bent hoef je niet op bed te gaan liggen. Dit werkt zelfs averechts. Wanneer je een nachtje wat minder slaapt is dit niet erg.


Aantal slaapuren

Niet iedereen heeft elke nacht acht uur slaap nodig. De een heeft misschien minder slaapuren nodig en de ander misschien zelfs wel wat meer. Je merkt vanzelf hoeveel slaap je ongeveer nodig hebt per nacht om de volgende dag uitgeslapen op te staan.


Rustige slaapkamer

Voor een goede nachtrust is het belangrijk om een rustige slaapkamer te hebben. Een slaapkamer moet donker gemaakt kunnen worden en moet vrij van lawaai zijn. Wanneer je in een drukke buurt woont kun je er ook voor kiezen om met oordopjes in te slapen. Laat vooral geen licht branden in de slaapkamer en zorg ervoor dat er geen lichtgevende toestellen op de kamer zijn. Denk hierbij aan een televisie of een computer.


‘S ochtends

‘s ochtends is het belangrijk om de slaapkamer te laten luchten en om licht in de kamer te laten. Door lichtinval wordt je biologische klok wakker. Net zoals een donkere kamer ervoor zorgt dat je sneller moe wordt.


Matras

Om goed te slapen moet je natuurlijk ook lekker kunnen liggen. Hiervoor is een goed matras nodig. Het is lastig om de slaap te vatten wanneer een matras te hard of te zacht is, of wanneer je op een doorgezakt matras ligt. De dikte van een matras moet afgestemd worden op je lichaamsgewicht. Daarbij moet het hoofdkussen ook genoeg ondersteuning bieden voor de nekwervels.


Ontspannen

Probeer je altijd te ontspannen voordat je gaat slapen. Neem bijvoorbeeld een warm bad of douche, lees een boek met een kopje kruidenthee of luister naar ontspannende muziek. Je kan ook een avondwandeling maken of ontspanningsoefeningen uitvoeren voordat je gaat slapen. Voor je het weet kun je altijd goed slapen.


Deel:

Tags:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Freekkanters


Like deze focus


Naar boven
Feedback