Login

Het mineraal calcium

Gepubliceerd: 2014-05-27 12:06:37 | Door freekkanters | 813x bekeken |

We weten allemaal dat vitamines gezond zijn voor ons, maar mineralen zijn daarbij net zo belangrijk. Ze hebben invloed op de werking van bepaalde functies in ons lichaam. Bij tekorten zullen deze functies niet meer zo optimaal werken als wanneer alle waarden goed zijn. Het is dus belangrijk om te zorgen dat je geen tekorten krijgt, dit kan door gezonde voeding en misschien af en toe een voedingssupplement. Calcium valt onder de mineralen die wij nodig hebben. Lees hier meer over calcium.

Calcium

Calium is een belangrijk mineraal voor de stevigheid van het gebit en het skelet. Bij calcium tekort kun je daarom ook last krijgen van je botten. Calcium doet echter nog meer in het lichaam, het heeft ook invloed op de celgroei, de bloedstolling, de hormoonwisseling en het geleiden van prikkels naar de zenuwen, maar hier gaat in verhouding tot de botten bijna geen calcium naartoe.


Calcium komt voor in melkproducten, volkorenbrood, vis, groenten en peulvruchten.


Wat is voldoende?

De ADH (algemene dagelijkse hoeveelheid) calcium is vastgesteld op 700 tot 1000 milligram per dag. Door een aantal glazen melk per dag te drinken zit je hier zo aan, alleen is het juist belangrijk om gevarieerd te eten. Probeer dus door een mix van zuivel, peulvruchten, vis, groenten en volkorenbrood aan de dagelijkse hoeveel te komen.


Een tekort aan calcium kan (mede) veroorzaakt worden door te weinig vitamine D, overmatig alcoholgebruik, hormonale schommelingen, veel koffie, te snel werkende schildklier of langdurige stress.


Vitamine D is belangijk voor de opname van calcium. Als er een tekort aan vitamine D is wordt de calcium dus niet goed opgenomen. Om dit te voorkomen kun je elke dag minstens 30 minuten in de zon gaan zitten. De huid kan door middel van zon vitamine D aanmaken. Wanneer je huid moeite heeft met de aanmaak van vitamine D is het mogelijk om supplementen te slikken.


Vooral vrouwen in de overgang kunnen last hebben van hormonale schommelingen waardoor de opname van calcium verminderd kan worden, ook hier is het mogelijk om supplementen te slikken.


De gevolgen van calcium tekort/teveel

Calcium tekort kan leiden tot botontkalking, vertraagde bloedstolling of spierkrampen. Een teveel aan calcium kan ook nadelige gevolgen hebben. Zo kan het de opname van andere mineralen verstoren. Er kunnen ook nierstenen ontstaan en je botten kunnen zwakker worden in tegenstelling tot juist sterker door calcium.



Deel:

Tags:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Freekkanters


Like deze focus


Naar boven
Feedback