Login

Gezond Leven!

Gepubliceerd: 2015-09-29 11:39:06 | Door Sanneb | 550x bekeken |

Alles over voedingssupplementen!

Een voedingssupplement, wordt gezien als een aanvulling op de dagelijkse voeding. Voedingssupplementen bevatten mineralen, vitamines en daarnaast ook bioactieve stoffen. Natuurlijk vinden we mineralen en vitamines ook in de dagelijkse voeding, maar zodra deze voedingsstoffen verwerkt zijn in een pil worden deze wel gemakkelijker opgenomen in het lichaam. Er zijn doelgroepen die juist extra mineralen en vitamines nodig hebben en dan zijn voedingssupplementen de perfecte oplossing.

Verschillende varianten

 Voedingssupplementen zijn te verkrijgen in meerdere varianten. Zo zijn deze te verkrijgen als pil of als capsule, maar daarnaast ook als drankje, poedervorm of druppels. De verschillende vormen, zijn daarnaast nog weer in drie varianten te verdelen. Zo zijn er supplementen te verkrijgen die uit één mineraal of vitamine bestaan. Daarnaast zijn er ook multisupplementen te verkrijgen en deze bestaan uit een combinatie van verschillende vitamines, of uit een combinatie van vitamines en mineralen. Een voorbeeld hiervan, is een multivitaminetablet. Als laatste zijn er nutraceuticals te verkrijgen. Dit zijn bioactieve stoffen, die verwerkt zijn in een voedingssupplement.

Voor wie zijn voedingssupplementen geschikt

Voedingssupplementen kunnen geen kwaad, maar het is niet nodig om extra vitamines en mineralen binnen te krijgen dan de aanbevolen hoeveelheid. Bepaalde vitamines en mineralen kunnen namelijk schadelijk worden, als daar te veel van wordt ingenomen. Hier vallen onder andere vitamine A, vitamine B6, calcium, jodium en magnesium.

Er zijn een aantal doelgroepen die juist extra voedingsstoffen moeten binnen krijgen en waar voedingssupplementen dus de perfecte oplossing voor zijn. Zo moeten zwangere vrouwen tijdens de zwangerschap extra foliumzuur en vitamine D slikken. Ook jongere kinderen en ouderen zijn extra vitamine D nodig. Ook zijn er doelgroepen die in principe geen voedingssupplementen nodig hebben, maar waarbij het wel wenselijk is dat deze wat extra mineralen en vitamines binnen krijgen. Zo wordt het veganisten aangeraden, om extra vitamine B12 te slikken. Ouderen die weinig eten, of die juist heel eenzijdig eten hebben baat bij extra multivitamines. Naast het slikken van deze voedingssupplementen, is het voor de doelgroepen natuurlijk ook erg belangrijk om hun levensstijl en eetpatroon aan te passen.


Deel:

Tags:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Sanneb


Like deze focus


Naar boven
Feedback