Login

Hoe verandermanagement jou succesvol van A naar B leidt

Gepubliceerd: 2018-01-19 14:37:20 | Door beheer | 446x bekeken |

Verandermanagement, ook wel Change management, klinkt velen een tikje eng in de oren. De mens is een gewoontedier. We hechten vaak aan onze tradities, aan onze persoonlijke gewoontes, maar ook aan ons dagelijks handelen op het werk. Verandering lijkt dus soms een beetje eng en stuit daardoor geregeld op weerstand. Oud is vertrouwd en nieuw is precies dat: Nieuw! Dit is dan ook de reden dat het grootste deel van de verandertrajecten in organisaties mislukt.

Veranderingen in organisaties

In de regel veranderen er zaken binnen een organisatie met een bepaalde redenen. Reorganisatie, het streven naar een grotere winstgevendheid, meer efficiëntie, continuïteit, aanpassing aan de concurrentie, noem maar op. De redenen voor verandering zijn legio. Vaak wordt de impact van veranderingen op medewerkers of processen ernstig onderschat. Verandermanagement is simpel gezegd de kunst van het in goede banen leiden van veranderingen. Hierbij hoort een goede voorbereiding, het inschatten van risico’s die een verandering met zich mee kunnen brengen, het juist implementeren, maar ook de opvolging na de implementatie. Verandermanagement is een vak op zich.

Indien er één of meerdere grote verandering op komst zijn is het van het grootste belang dat het het proces van de verandering wordt gestuurd en gecontroleerd door iemand die vaker met dit bijltje heeft gehakt. Niemand zit er op te wachten dat veranderingen worden doorgevoerd en plots de ITC-systemen niet meer juist met elkaar schakelen. Of dat ineens de klantinterface niet meer communiceert met de databases binnen de organisatie. Wat zal een klant vreemd opkijken wanneer bepaalde opties ineens ontbreken in het keuzemenu van het callcenter. Zo kan ik nog honderden en misschien wel duizenden doemscenario’s bedenken.

Verandermanagement, een succesvol verandertrajecten

Kortom, het goede verloop van veranderingsprocessen is afhankelijk van de juiste vakman of vakvrouw, die het gehele traject overziet en in juiste banen leidt. Soms ‘hopen’ organisaties dat zij deze vakmensen intern kunnen vinden en soms is dat daadwerkelijk het geval. Niets aan de hand! Geregeld zijn deze vakmensen echter intern niet voor handen. Neemt u dan het risico dat het veranderproces langer gaat duren dan de bedoeling was, of dat implementatie uiteindelijk op een fiasco uitloopt? In sommige gevallen is het uiteindelijk efficiënter en ook goedkoper om een externe specialist in te huren. Ook kan het laten trainen van uw eigen mensen door een externe specialist uitkomst bieden. Kan een blik van buiten uw organisatie uw verandermanagement misschien ook een duwtje in de goede richting geven?


Deel:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Beheer


Like deze focus


Naar boven
Feedback