Login

Honda NSX: de mooiste Japanse coupé ooit gebouwd

Gepubliceerd: 2014-05-11 07:28:03 | Door Sharp Ben | 1613x bekeken |

Je zou je kunnen afvragen waarom een mens per se op zoek wil gaan naar de mooiste Japanse coupé ooit. Welnu, gewoon omdat het kan bijvoorbeeld. En omdat de dit jaar 20 jaar geleden verongelukte Ayrton Senna meer dan één vinger in de pap te brokken had bij de totstandkoming van de Honda NSX.


Honda NSX: de mooiste Japanse coupé ooit gebouwd

Imagomaker voor op de weg

Op het einde van de jaren ’80, begin jaren ’90 van de vorige eeuw domineerde Honda het wereldkampioenschap Formule 1. Aan het stuur de toen al mythische Ayrton Senna. Als constructeur wil je die suprematie natuurlijk graag te gelde maken op de gewone weg. Zeker ook omdat de Japanse autobouwer bijlange na niet dezelfde naam en faam had als pakweg Porsche of Ferrari.

De opdracht voor de Honda-ingenieurs was even simpel als ambitieus: een supercar bouwen die de producten uit Engeland, Duitsland en Italië moeiteloos kan bijbenen. Flitsende prestaties dus, maar dan wel even betrouwbaar als elke andere Honda. De sportcoupé moest bovendien ook dagelijks inzetbaar kunnen zijn.

Japanse Ferrari

Honda NSX: de mooiste Japanse coupé ooit gebouwd

Aldus verscheen in 1990 de Honda NSX (New Sportscar Xperimental). De auto was lang, laag en breed; zag er een tikje futuristisch en toch elegant uit. Zodoende had de NSX ook een zekere ingetogenheid die zijn gedoodverfde concurrent en voorbeeld, de Ferrari Testarossa ontbrak. Hoe tijdloos het design van het koetswerk was bleek ook uit het simpele feit dat de NSX in zijn 15 jaar durende carrière quasi onaangeroerd bleef. Wat goed is, daar blijf je af!

Onder de volledig uit aluminium opgetrokken koets zat vanzelfsprekend heel wat F1-technologie verborgen. Met enige zin voor overdrijving zou je kunnen zeggen dat de ophanging bijvoorbeeld niet zou hebben misstaan onder de bolide waar Senna één van zijn zovele snelle circuitrondjes mee neerzette. Senna zelf superviseerde trouwens de afstelling van de wagen. De NSX rijdt dus precies zoals de grootmester het zou hebben gewild: verschrikkelijk wendbaar en ook op de limiet perfect controleerbaar!

De NSX werd voortgestuwd door een centraal geplaatste (achter de voorstoelen) 3-liter grote V6. De motor was goed voor zo’n 280 pk. Naar huidige maatstaven is dat niet zo indrukwekkend – en ook destijds leken die 280 paarden wat magertjes – maar we mogen niet vergeten dat de Honda slechts het gewicht van een moderne middenklasser op de weegschaal zette. Wat de NSX tekort kwam aan puur vermogen compenseerde hij goeddeels door zijn handelbaarheid.

Miskend

Honda’s mooiste kon, ondanks alle adelbrieven nooit echt potten breken qua verkoop. Dat kwam door het gebrek aan imago. De H van Honda is nu eenmaal niet zo prestigieus als het steigerende paardje van Ferrari, het blauw-witte schildje van BMW of de ster van Mercedes-Benz. In de prijsklasse waarin de NSX zich als duurste Japanse auto ooit bewoog zijn dat stevige argumenten.

En misschien was de NSX wat te perfect. Zijn motor was in het eerste derde van het toerenbereik (tot 8.300 o/m) dociel en comfortabel. Wilde je de prestaties en het drama eigen aan deze klasse dan moest er fel worden doorgetrokken. Desondanks bleef de auto dus perfect dagelijks bruikbaar en gooide steevast hoge ogen in de betrouwbaarheidsstatistieken. Daar kon Ferrari destijds alleen maar van dromen.

In 2005 valt het doek over de legendarische NSX. Niet zo zeer omdat het concept niet meer deugde. Het kostte teveel geld om de NSX aan te passen aan de almaar strenger wordende uitstootnormen…

Hoop

In 2015 staat een nieuwe NSX op stapel. Afwachten of de geest van Ayrton Senna nog steeds rondwaard in de R & D centra van Honda!


Foto's: Wikipedia.com


Deel:

Tags:

Focus gerelateerde producten


Vraagbaak honda civic / 1987-1991 benz.

Vraagbaak honda civic / 1987-1991 benz. kopen

Je Honda Civic (1987 - 1991) heeft voor jou geen geheimen meer!

Bestellen

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Sharp Ben


Like deze focus


Naar boven
Feedback