Login

Bugatti Veyron: tussen auto en vliegtuig

Gepubliceerd: 2014-06-26 20:11:54 | Door Sharp Ben | 1585x bekeken |

Eerst even een leuke anekdote. Enkele jaren geleden werd ik op sociale media aangesproken door een jongedame. De strekking van haar woorden liet aan duidelijk helemaal niks te wensen over:

“Ik heb ab-so-luut niets met auto’s (haalde ternauwernood mijn rijbewijs), maar deze bolide maakt me botergeil!”


Bugatti Veyron: tussen auto en vliegtuig

Mijn nieuwsgierigheid was meteen gewekt, dat begrijp je wel. Het bijhorende linkje toonde een Veyron.

"Dat is geen auto, dat is een onvervalste grondraket.” was mijn reactie.

Onder het stof vandaan

Het eens zo roemruchte Franse sportwagenmerk met Italiaanse roots was al jarenlang dood en begraven. Alleen ingewijden kenden Bugatti de laatste decennia nog als producent van… landingsgestellen voor verkeersvliegtuigen. Die ervaring in de vliegtuigindustrie komt later nog van pas.

Eind van de jaren ’80 kocht de Volkswagen-groep de rechten op de merknaam Bugatti. Al snel werden plannen gemaakt om de snelste, krachtigste en meest exclusieve supersportwagen ter wereld te gaan maken. In 2001 werd zo de Veyron geboren.

Half auto, half vliegtuig

Er was Bugatti veel aan gelegen iets te bouwen dat de allersnelste Ferrari’s, Porsches en Lamborghini’s ronduit belachelijk zou maken. Zo kwam er een volledig handgebouwde 8 liter grote 16-cilinder geholpen door 4 turbo’s achter de voorzetels van de Bugatti Veyron te liggen. Die motor braakt een maximaal vermogen uit van 1.000 pk en katapulteert de wagen naar 100 km/u in goed 2 seconden. Nog eens 5 seconden later wordt de 200 km/u aangetikt (de meeste hot hatches zijn dan nog flink aan het harken om de 100 aan te tikken). Overigens is het acceleratiefeest in de Veyron pas afgelopen wanneer de snelheidsmeter net iets meer dan 400 km/u bereikt. De Bugatti Veyron is minstens 50 km/u sneller dan zowat alles wat zich legaal op de openbare weg kan begeven.

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron kopen

Vind u "Bugatti Veyron: tussen auto en vliegtuig" interessant? Wellicht is dit product dan wat voor u!

Bestellen

Om deze supercar te bouwen werd veelvuldig gebruik gemaakt van (gewichtsbesparende) technologieën uit de luchtvaart. Desondanks weegt de 2-zitter toch nog een respectabele 1.9 ton. Het zal je niet verbazen dat de basisprijs van deze bom op wielen al even buitenaards is: een voorzichtige schatting komt op 1.350.000 euro. Zonder extra’s welteverstaan.

“Waar zit ‘m dat dan in?” vraagt een mens zich dan af. Bekijk de specificaties van het beest, denk aan het feit dat hier geen sprake kan zijn van enige schaalvoordelen, het gemiddeld uurloon van West-Europese toptechnici, houd in het achterhoofd dat autoconstructeurs niet aan liefdadigheid doen en je moet al flink je best doen om het prijskaartje niet als “redelijk” te bestempelen.

Moeders mooiste niet

Bugatti Veyron: tussen auto en vliegtuig

Echt mooi kan ik de Bugatti Veyron niet noemen, alle technologie en vakmanschap ten spijt. Veel heeft te maken met het geforceerde lijnenspel van het carbon koetswerk in combinatie met de bewegende spoiler. Met het dak eraf is de enkele maanden geleden gelanceerde en nog krachtigere – + 200 pk -Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse een ietsje eleganter.

Maar eigenlijk is de hele discussie over mooi of lelijk totaal irrelevant: bij dergelijke kanontijden staat alles in het teken van de wetten van de fysica en ben je als ingenieur maar wat blij dat je troetelkind onder alle omstandigheden op de grond blijft. Tegen de tijd dat de Veyron zijn kruissnelheid bereikt heeft een volwassen Airbus het luchtruim gekozen. Bovengenoemde spuuglelijke spoiler is geen showornament. Het ding maakt integraal deel uit van het remsysteem. Een remparachute, niks meer, niks minder. Trouwens, neem die spoiler weg en ‘s werelds snelste automobiel wordt gewoon onbestuurbaar.

Retourtje Brussel - Parijs

Bugatti Veyron: tussen auto en vliegtuig

Volgens de maker van de Veyron is ie gemaakt voor op ‘t circuit, maar kan je net zo goed doorheen een woonerf slenteren. Dat zal dan toch wel buiten de verkeersremmers gerekend zijn die je om de 25 m tegenkomt… Even langs de supermarkt passeren voor enkele boodschapjes (zo terug) zal ook wel niet tot de mogelijkheden behoren. Je kan nergens onopgemerkt komen en het is verdomd oppassen dat je de kwijlende goegemeente niet overrijd. Zo’n retourtje Brussel-Parijs kan in een voormiddagje gepiept zijn (inkopen, bezoek aan de Eiffeltoren en tankbeurten inbegrepen). Zonder vriend(in) natuurlijk, want de passagierszetel heb je nodig om je aankopen kwijt te kunnen. Keuzes maken, daar gaat het om in dit leven. Ook op dit niveau.

Het blijft trouwens niet bij die 1.350.000 euro. De prijs van een tankbeurt? 165 euro. Daarvoor heb je 100 liter benzine die je volgens de fabriek net geen 400 km ver brengt. Voorwaarde is dan wel dat je je rechtervoet in bedwang kan houden. Gebruik echter het volle potentieel en binnen het kwartier sta je aan de pomp.

Een nieuw setje banden? Bandenfabrikant Michelin maakt ze speciaal voor jou voor een vriendenprijsje van 19.250 euro. De banden krijgen een speciaal verstevigd ventiel. Normale ventielen hebben de neiging te lossen onder extreem hoge krachten. Dat wil je vermoedelijk liever niet zien gebeuren met pakweg 360 km/u op de klok. Bij elke derde bandenwissel wordt ook aangeraden de wielen te vervangen. Kostprijs: 30.800 euro…

Onzinnig, doch hoopgevend

Monsterlijk veel geld voor monsterlijk mooi stukken toptechniek. Ook voor mensen die het kunnen (blijven) betalen. Enkele honderden stuks worden van dit anachronisme op wielen gebouwd. En verkocht! De crisis is er dus niet voor iedereen, dat is duidelijk.

En ondanks alles blijft het knap dat Volkswagen (in weerwil van zijn wat suffig conservatief imago, zwemmend in het geld, dat wel) het aandurft om Bugatti tot leven te wekken. En met de Veyron iets in de markt te durven zetten dat ‘t schijt heeft aan zowat alles waar mobiliteit in de 21ste eeuw voor staat.

Rest de vraag of zo’n technologische uitspatting als de Bugatti Veyron de mensheid vandaag de dag nog iets kan bijbrengen. Het zou me niks verbazen als jullie de vraag negatief beantwoorden. Voor mij is de Veyron echter het ultieme bewijs dat er nog steeds vrouwen en mannen zijn die weigeren écht volwassen te worden.

En dat stemt mij hoopvol.


Foto's: Wikimedia.org


Deel:

Tags:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Sharp Ben


Like deze focus


Naar boven
Feedback