Login

Heb jij een enkelverstuiking? Een goed herstel is essentieel

Gepubliceerd: 2017-02-15 10:56:01 | Door Femke Nijkerk | 297x bekeken |

De schade was al aangericht, voordat je het überhaupt doorhad. Een enkele seconde kan er al voor zorgen dat je wekenlang aan de kant staat. De pijn is hevig en meteen voelbaar. Als je eenmaal tot rust bent gekomen, pak je een pak ijs die ervoor moet zorgen dat het brandende gevoel wegtrekt. Dan probeer je op te staan, maar dat blijkt toch een stuk lastiger dan verwacht. Bij elke beweging die je daarna maakt is het van belang om dit met zorg en aandacht te doen. Want je wil zo snel mogelijk de oude zijn. Het allerlaatste wat je wilt is om weer terug te vallen in de blessure. Om deze reden is het belangrijk om rustig te herstellen en je goed te laten begeleiden.

Door: fysio-den-haag

Een nare blessure

Nog te vaak komt een herhaling van een enkelverstuiking voor. Mensen die eenmaal hun enkel hebben verstuikt, lopen op een later moment vaak weer tegen hetzelfde probleem aan. Daarbij is een te gehaast herstelproces een veelgehoorde reden, dat zal leiden tot een vergroot risico op herhaling. In veel gevallen gaat het om een enkel die nog niet helemaal is aangesterkt en daardoor extra gevoelig is. De kans op herhaling heeft te maken met de kracht van de spieren op dat moment. Dit betekent echter niet dat de blessure is opgelost als de pijn is verminderd. Vaak is de spier nog niet voldoende aangesterkt en heeft het tolerantieniveau met bepaalde houdingen en bewegingen te maken. Zo kan het met sommige bewegingen nog goed gaan, maar zal de enkel het toch op een bepaald moment begeven.

Voorzichtig werken aan jouw herstel

Voorzichtigheid is daarom gebaat. Jouw spieren dienen immers volledig te herstellen, voordat je ook maar denkt aan intensieve inspanningen. Als jouw enkels verstikt zijn, verkorten de spieren zich. Dit zorgt ervoor dat er spierklevingen ontstaan. Om deze reden wil je alleen inspanningen verrichten die jouw spieren op dat moment aankunnen. Een fysiotherapeut helpt je met deze inspanningen en zorgt voor passende oefeningen. Dat betekent realistisch zijn en rustig te werken gaan via lichte oefeningen. Op deze wijze wordt de souplesse verhoogd, waarna verband kan worden aangebracht. Na verloop van tijd is het tijd voor iets zwaardere oefeningen. Allemaal met als doel om jou klaar te maken voor jouw come-back.


Deel:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Femke Nijkerk


Like deze focus


Naar boven
Feedback