Login

De energiereuzen van Nederland

Gepubliceerd: 2016-01-29 13:37:08 | Door smartconsumer | 646x bekeken |

De energiereuzen van Nederland

De grootste energieleveranciers van Nederland zijn van oudsher energieproducenten en beheerden een deel van het elektriciteitsnetwerk. Na het invoeren van de Splitsingswet moesten de bedrijven afstand doen van het netwerkbeheer om door te kunnen als energieleverancier.

Wat is een “energiereus”?

De 5 grootste energieleveranciers van Nederland hebben samen bijna 80% van de energiemarkt in handen. De energievoorziening is grotendeels afhankelijk van deze energiereuzen en zij bepalen dan ook hoe duurzaam onze energie is. Deze energieleveranciers zijn meestal een onderdeel van een groter en internationaal opererend energieconcern.

Eneco - opgericht op 1-1-1995 - Eneco tarieven

Engie - opgericht in 1990 - Engie tarieven - SUEZ is het moederbedrijf

E.on - opgericht in 16-6-2000  - E.ON tarieven 

Essent - opgericht op 1-9-1991 - Essent tarieven - RWE is het moederbedrijf 

Nuon - opgericht op 1-1-1994 - Nuon tarieven - Vattenfall is het moederbedrijf

De strategie van een “energiereus”

Voor het vrijgeven van de markt kregen mensen hun energieleverancier toegewezen op basis van hun woonplaats waardoor de grote energieleveranciers een groot klantenbestand hadden. Ondanks het invoeren van de vrije marktwerking bleven veel mensen bij hun vertrouwde energieleverancier, die hiervan profiteerden door jaarlijks de tarieven te verhogen en geen nieuw aanbod te doen. Een aantal energiereuzen heeft ondertussen een dochteronderneming opgericht om ook als prijsvechter mee te kunnen dingen naar marktaandeel.

Hoe energiereuzen op de markt staan

Vergelijkingssite EasySwitch.nl heeft onderzoek gedaan naar de overstapmarkt van energieleveranciers, hoeveel nieuwe contracten zijn getekend en hoeveel contracten zijn opgezegd per leverancier.

Nuon wint, Essent verliest bij EasySwitch.nl

Uit een onderzoek van EasySwitch.nl wordt zichtbaar dat Nuon de grote winnaar is van 2015 met een groei van 12,49%. Nuon heeft geen prijsvechter en heeft dit jaar zelf met scherpe aanbiedingen klanten voor zich gewonnen en klanten geprobeerd te behouden door het principe ‘Nuon Blijven Loont’ in te voeren. Hiermee bouwen klanten korting op hoe langer zij klant blijven. Essent heeft in 2015 procentueel gezien verloren. Per saldo halen de leverancier echter meer nieuwe klanten binnen dan de drie andere energiereuzen. De leegloop kan te wijten zijn aan de vele mensen die van oudsher bij Essent zaten en voor het eerst gaan overstappen naar een nieuwe energieleverancier.

Overige energiereuzen redelijk stabiel

Eneco eindigt in dit onderzoek met een negatief resultaat, maar dit kan vertekenend zijn omdat Eneco t/m juli niet samenwerkte met vergelijkingssites, hierdoor zijn de weggaande klanten over een periode van 12 maanden gemeten terwijl de bijkomende klanten maar representatief zijn voor een periode van 5 maanden. Electrabel is ligt gegroeid, het bedrijf zag dit jaar zowel weinig klanten weggaan als nieuwe erbij komen. E.ON heeft een groei doorgemaakt, met een nieuwe duurzame strategie willen zij de kolencentrales in de komende jaren afsplitsen van het bedrijf.

Energiereuzen behouden aandeel

Binnen de energiereuzen zijn wat verliezen gevallen en winsten behaald maar over het algemeen is het marktaandeel in de handen van deze bedrijven gebleven. Nuon bewijst een geslaagde campagne te hebben gevoerd en Essent haalt ondanks de verliezen per saldo een van de hoogste aantallen nieuwe klanten binnen.


Deel:

Tags:

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Smartconsumer


Like deze focus


Naar boven
Feedback