Login

5 strategieën voor een sterker merk op Twitter

Gepubliceerd: 2013-08-18 11:28:49 | Door Pieter ten Cate | 2291x bekeken |

Je merk versterken dankzij actieve deelname op Twitter

5 strategieën voor een sterker merk op Twitter

Twitter is de dag van vandaag niet meer weg te denken als één van de kanalen voor het uitdragen van het merk of brand van je bedrijf. Om het effect en het bereik van je merk op Twitter te vergroten zijn er diverse manieren om het meeste rendement uit deze fantastische marketingtool te halen. Daarnaast bied het de kans om een betrokken en groeiende gemeenschap te creëren in het vakgebied waarin je merk of bedrijf zich bevind.

Bepaal en leg je focus op je doelgroep

Je kunt niet iedereen tevreden stellen. Het is bij het vaststellen van een tactiek of strategie op Twitter belangrijk om goed te weten wat precies je doelgroep is, en te bepalen waar zij warm voor lopen. Het creëren van content die de doelgroep interessant vind en waar zij zich mee kunnen identificeren, is een belangrijke strategie in het bepalen van de globale richting van het opbouwen van een sterk merk op Twitter.

Onderzoek daarom hoe de doelgroep op Twitter afwijkt van bijvoorbeeld de doelgroep van uw reguliere doelgroep. Breng dit in kaart en probeer de doelgroep goed te doorgronden en te begrijpen.

Door te leren wat je volgers drijft en aanspreekt, ben je in staat meer waarde te bieden door het hanteren van een gerichte en relevante berichtenstroom. Vaak zie je bij succesvolle Twitter kanalen dat er een bepaald stramien wordt gehanteerd die de actieve volgers aanspreekt. Wanneer er iets word gedeeld buiten dit kader, dan kun je mogelijk volgers verliezen of minder geïnteresseerd maken.

Ga op zoek naar de juiste toon en inhoud van je tweets en bouw ze binnen deze stijl op. Stel hierbij jezelf de vraag, hoe je het beste waarde toevoegende content kunt presenteren voor je volgers.

Wees menselijk en sociaal

Ondanks dat het een social media kanaal betreft vergeten veel merken een menselijke en sociale toon te hanteren in hun berichten. Mensen zijn uiterst gevoelig voor aansluiten bij, en het vormen van groepen. Om deze reden kun je het beste je Twitter kanaal zien als een aparte persoonlijkheid, die afhankelijk van de doelgroep een stijl en karakter heeft die het best bij het publiek past. Oprecht en slim omgaan met het uitbreiden van je netwerk is belangrijker dan ooit.

Net als de shift die we waarnemen binnen de journalistiek is het belangrijk om je uitingen en content te voorzien van een persoonlijke toon.

Tweet zoals een vriend een tweet verstuurt naar zijn of haar vrienden. Door persoonlijke betrokkenheid en het organiseren van leuke wedstrijden, bouw je een community op die zich op een natuurlijke en sociale manier kan uitbreiden. Ga op zoek naar de ideale mix van een persoonlijke insteek en één waarbij je merk of brand goed geïntegreerd word in je berichten en communicatie.

Maak hierbij gebruik van beschikbare tools met statistieken zoals ow.ly en bit.ly om beter inzicht te krijgen in wat aanslaat en wat niet. Dit is overigens ook een zeer geschikte manier waarop je interessante nieuwe leads kunt genereren, voor nieuwe invalshoeken en onderwerpen.

Praat mee met de juiste gesprekken op Twitter

Het starten van een topic of discussie op Twitter kan een leuke manier zijn om engagement te verkrijgen. Naast het opbouwen van een groep trouwe volgers is het belangrijk dat je je positie versterkt door met enige regelmaat zelf gesprekken te starten.

Wanneer iemand een antwoord geeft die interessant is, doe je er goed aan om deze reactie te retweeten aan je volgers. Stel ook regelmatig vragen om je volgers te peilen en meer inzicht te krijgen in de community. Het is echter net zo belangrijk of misschien nog wel belangrijker om ook deel te nemen aan bestaande gesprekken, en op deze manier de interactie aan te gaan met mogelijk nieuwe volgers.

Doe mee met de Twitter community en ga zelf op zoek naar informatie, advies en interessante topics. Op deze manier krijgen anderen een positieve indruk en bouw je gemakkelijk vertrouwen en nieuwe relaties op.

Maak daarnaast gebruik van hashtags (#) om de interessante gesprekken te delen met mensen, die tot dusver nog niet aan het gesprek meedoen. Het volgen van Twitter trends is een goede hulp bij het vinden van die gesprekken waar je aan deel kunt nemen. Trendsmap is een leuke tool om te zien waar er precies gepraat word op Twitter.

Maak gebruik van Twitter tools en meetinstrumenten

Dankzij de enorme populariteit van Twitter is het aantal tools dat beschikbaar is, de afgelopen jaren enorm toegenomen. Deze tools bieden de mogelijkheid om goed georganiseerd te blijven en de juiste prioriteiten te stellen om effectief je doelgroep te bereiken.

Er zijn verschillende tools zoals Hootsuite waarmee je de volgers van je merk kunt onderverdelen in verschillende doelgroepen, zodat je gericht prioriteiten kunt stellen.De timing waarmee je Tweets plaatst is ook erg belangrijk. Een tool als of Buffer helpt je bij het optimaliseren van de timing voor het meeste rendement.

De tools bieden ook vaak de mogelijkheid om de betrokkenheid van je individuele tweets te bekijken. Ook kun je met behulp van een tool als Statsweestics de laatste trends volgen en in je voordeel gebruiken.

Combineer Twitter effectief met andere social media kanalen

Uiteraard is Twitter niet het enige social media kanaal die zich goed leent voor het uitdragen en het online versterken van je merk. Naast grote spelers als Facebook en Pinterest zijn er diverse andere social media kanalen die je kunt inzetten voor het uitdragen van je merk.

Google+, Instagram of Tumblr zijn social media kanalen die de afgelopen tijd zeer snel groeien en hierdoor een aantrekkelijk kanaal zijn waar je je merk kunt promoten.

De keuze van de te gebruiken social media kanalen, is geheel afhankelijk van het karakter van het bedrijf en de manier waarop het ingezet dient te worden. Wanneer je veel visuele content hebt kun je dit goed communiceren via Instagram of Tumblr, terwijl je teksten en verhalen beter kunt communiceren via Twitter of Facebook.

Het vinden van de juiste mix en het linken van de verschillende kanalen aan je website en merk zijn erg belangrijk. Zorg ervoor dat het een geïntegreerd geheel wordt, waarbij er ook daadwerkelijk actief gebruik wordt gemaakt van de social media kanalen die worden gepresenteerd.

Kortom, zorg ervoor dat je gebruik maakt van het netwerk op verschillende kanalen, om zo cross-bestuiving te bevorderen. Door een actieve en enthousiaste houding aan te nemen in de wereld van social media, kun je enorme grote sprongen maken, en je merk versterken.

Doe niet mee aan social media omdat het moet, maar geef jezelf eraan over en maak gebruik van de hierboven genoemde strategieën. Zo bouw je een betrokken en actieve communicaty met je volgers op op Twitter.


Deel:

Tags:

Focus gerelateerde producten


Twitter werkt!

Twitter werkt! kopen

Vond u "5 strategieën voor een sterker merk op Twitter" interessant? Wellicht is dit product dan wat voor u!

Bestellen
Twitteren met resultaat

Twitteren met resultaat kopen

Vond u "5 strategieën voor een sterker merk op Twitter" interessant? Wellicht is dit product dan wat voor u!

Bestellen
The Rough Guide to Social Media for Beginners

The Rough Guide to Social Media for Beginners kopen

Vond u "5 strategieën voor een sterker merk op Twitter" interessant? Wellicht is dit product dan wat voor u!

Bestellen

Reacties


Er zijn momenteel geen reacties !

Geef reactie







Pieter ten Cate

Pieter ten Cate

Met een brede interesse en focus op Internet en leuke weetjes, ben ik actief op Foogli als schrijver van diverse focussen. Uiteraard ook in 2015!


Like deze focus


Naar boven
Feedback